Module Databank

Verblijf op schoolvrije dagen voor minderjarigen in een Internaat met Permanente Openstelling

Functie
Verblijf
Omschrijving
Het organiseren van verblijf, dag- en vrijetijdsbesteding op schoolvrije dagen voor minderjarigen in een internaat met permanente openstelling (IPO) binnen een omkadering die afgestemd is op de noden die de minderjarige ervaart. Dit verblijf wordt altijd gecombineerd met verblijf op schooldagen binnen het aan het IPO verbonden internaat.
Doelgroep
Status
Goedgekeurd
Code
VBFCLB01004

1. Identificatie

Voorziening

GO! Huis aan Zee

Sector

Onderwijs

Toegankelijkheid

Niet rechtstreeks

Duurtijd

730 dagen

Minimum leeftijd
2,5 Jaar
Maximum leeftijd
21 Jaar
Gerechtelijk

mogelijk

2. Inhoud

Methodieken

Ergotherapie aanbieden. Het aanbieden van ergotherapeutische ondersteuning.
Lichamelijke gezondheid opvolgen. Opvolgen van de gezondheid van de cliënt op lichamelijk vlak.
Intake gesprek organiseren. Een gesprek, volgend op de aanmelding, tussen de cliënt/het cliëntsysteem en de dienstverlenende organisatie waarbij de hulpvraag, eventueel de ontwikkeling van het kind/jongere, eventuele doelstellingen en informatie over de voorziening aan bod komen met het oog op voldoende informatie voor de beslissing over het al dan opstarten van bepaalde hulp.
Kinesitherapie aanbieden. Het aanbieden van kinesitherapeutische ondersteuning.
Aangepaste accommodatie voorzien. De infrastructuur is functioneel, veilig en aangepast aan de doelgroep.
Huisbezoeken afleggen. De hulpverlener gaat aangekondigd bij de cliënt aan huis langs voor hulp. De frequentie, duur en de intensiteit van de huisbezoeken verschilt per situatie.
Samenwerken met instanties. Samenwerking met verschillende instanties opdat de hulpverlening zoveel mogelijk op elkaar afgestemd zou zijn, noodzakelijk om een zo optimaal resultaat te verkrijgen. Deze samenwerking gebeurt zowel op basis van individuele gesprekken als rondetafelgesprekken.
Zelfstandigheid trainen. De minderjarige (en zijn context) vaardigheden aanleren, ondersteunen, stimuleren om op eigen benen te staan (bv. op sociaal, administratief, financieel, emotioneel, communicatief, relationeel gebied).

Indicaties

Buitengewoon kleuteronderwijs - Type 2 Voor kinderen met een verstandelijke beperking
Buitengewoon secundair onderwijs - Type basisaanbod - Opleidingsvorm 3 Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften voor wie het gemeenschappelijk curriculum met redelijke aanpassingen niet haalbaar is in een school voor gewoon onderwijs. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in het gewone arbeidsmilieu.
Buitengewoon kleuteronderwijs - Type 3 Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 9 - Opleidingsvorm 3 Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in het gewone arbeidsmilieu.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 9 - Opleidingsvorm 4 Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Algemeen, beroeps-, kunst- en technisch onderwijs.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 3 - Opleidingsvorm 2 Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in een omgeving met ondersteuning.
Buitengewoon kleuteronderwijs - Type 9 Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 2 - Opleidingsvorm 1 Voor kinderen met een verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en eventueel arbeidsdeelname in een omgeving met ondersteuning.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 3 - Opleidingsvorm 3 Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in het gewone arbeidsmilieu.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 3 - Opleidingsvorm 4 Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Algemeen, beroeps-, kunst- en technisch onderwijs.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 4 - OV 4 voor kinderen met ASS (in afbouw) -
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 9 - Opleidingsvorm 2 Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in een omgeving met ondersteuning.
Buitengewoon lager onderwijs - Type 8 (in afbouw) Voor kinderen met ernstige leerstoornissen.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 2 - Opleidingsvorm 2 Voor kinderen met een verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in een omgeving met ondersteuning.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 1 (in afbouw) - Opleidingsvorm 3 Voor kinderen met een licht mentale handicap. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in het gewone arbeidsmilieu.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 3 - Opleidingsvorm 1 Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en eventueel arbeidsdeelname in een omgeving met ondersteuning.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 9 - Opleidingsvorm 1 Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en eventueel arbeidsdeelname in een omgeving met ondersteuning.
Buitengewoon lager onderwijs - Type 9 Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking.
Buitengewoon lager onderwijs - Type 2 Voor kinderen met een verstandelijke beperking.
Buitengewoon lager onderwijs - Type basisaanbod Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften voor wie het gemeenschappelijk curriculum met redelijke aanpassingen niet haalbaar is in een school voor gewoon onderwijs.
Buitengewoon lager onderwijs - Type 3 Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking.
Buitengewoon lager onderwijs - Type 1 (in afbouw) Voor kinderen met een licht mentale handicap.
Schoolgaande jongeren en kinderen. Kinderen en jongeren ingeschreven in een kleuter-, lagere of secundaire school of een voor de vervulling van de deeltijdse leerplicht erkende vorming.

Contra-indicaties

Problematische middelenverslaving. De minderjarige heeft een voortdurende, dwangmatige drang om een psycho-actief middel (vb. drug, medicatie, alcohol) te gebruiken, met de onmogelijkheid om deze drang onder controle te houden.

Handicapcodes

Organisatorische randvoorwaarden

Combinatie internaat-IPO Het verblijf binnen internaat permanente openstelling (IPO) kan enkel in combinatie met een verblijf op eigen internaat. Het eigen internaat staat in voor het verblijf gedurende de schooldagen het IPO voor het verblijf op schoolvrije dagen.
Keuze vrijheid onderwijs Onderwijsaanbod op maat van het kind/jongere op redelijke afstand (richtlijn niet meer dan 120 min per dag) met respect voor keuzevrijheid

Combinaties

3. Info GO! Huis aan Zee

Contactinfo

Adres Maurits Sabbestraat 2
8400 Oostende
Telefoon 059/235405
Fax
Mail huisaanzee@devloedlijn.be
Website www.devloedlijn/huisaanzee
Contactpersoon

 

4. Locaties

GO! Huis aan Zee

Adres Maurits Sabbestraat 2
8400 Oostende
Telefoon
Fax
Mail
Website
Contactpersoon

 

Vlaanderen Vlaanderen