Module Databank

Verblijf op schoolvrije dagen voor minderjarigen in een Internaat met Permanente Openstelling

Functie
Verblijf
Omschrijving
Het organiseren van verblijf, dag- en vrijetijdsbesteding op schoolvrije dagen voor minderjarigen in een internaat met permanente openstelling (IPO) binnen een omkadering die afgestemd is op de noden die de minderjarige ervaart. Dit verblijf wordt altijd gecombineerd met verblijf op schooldagen binnen het aan het IPO verbonden internaat.
Doelgroep
Status
Goedgekeurd
Code
VBFCLB01003

1. Identificatie

Voorziening

GO! internaat medisch pedagogisch instituut Kortrijk

Sector

Onderwijs

Toegankelijkheid

Niet rechtstreeks

Duurtijd

730 dagen

Minimum leeftijd
2,5 Jaar
Maximum leeftijd
25 Jaar
Gerechtelijk

mogelijk

2. Inhoud

Methodieken

Gesprek voeren - Gesprek met de leerling. - Gesprek met de ouder(s). - Gesprek met de opvoedingsverantwoordelijke(n). - Gesprek met een lid van het schoolteam.
Stimuleren van de eigen krachten. De jongere en zijn context stimuleren om de nog aanwezige krachten aan te wenden en hen aansporen om zelf oplossingen voor de problemen aan te reiken.
Ondersteunen. Actief luisteren, erkennen, waarderen, ruimte bieden, begrip opbrengen voor het verhaal van de gebruiker en hiervoor aanspreekbaar blijven.
Maatschappelijke integratie bevorderen. Op basis van de geboden ondersteuning de maatschappelijke integratie van het kind/de jongere verhogen.
Individuele begeleidingsgesprekken. -
Hulpverleningstraject coördineren. Het opvolgen en evalueren van het hulpverleningstraject van de cliënt zodat er afstemming, samenhang en continuïteit is en de cliënt steeds de gepaste hulp krijgt.
Huisbezoeken afleggen. De hulpverlener gaat aangekondigd bij de cliënt aan huis langs voor hulp. De frequentie, duur en de intensiteit van de huisbezoeken verschilt per situatie.
Ergotherapie aanbieden. Het aanbieden van ergotherapeutische ondersteuning.
Gesprek voeren met ouder, kind en eventueel betrokkenen uit het netwerk. Gesprekken voeren met ouders, kind en eventueel het ruimere netwerk (CLB, leerkracht, ...).
Structuur bieden. Aanbieden en aanleren van een daginvulling en dagritme aan (ouders en) kind met het oog op het aanbrengen van structuur in het dagelijks (samen)leven.
Leefgroepwerking aanbieden. Opvang aanbieden in een leefgroep.
Aangepaste accommodatie voorzien. De infrastructuur is functioneel, veilig en aangepast aan de doelgroep.

Indicaties

Buitengewoon lager onderwijs - Type 1 (in afbouw) Voor kinderen met een licht mentale handicap.
Onderwijsgerelateerde problemen Probleem dat rechtstreeks of onrechtstreeks een invloed heeft op de onderwijsleersituatie van het kind of de jongere.
Gewoon kleuteronderwijs-IPO Enkel voor bewoners van het IPO die overstap maken van buitengewoon onderwijs naar gewoon onderwijs.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 9 - Opleidingsvorm 1 Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en eventueel arbeidsdeelname in een omgeving met ondersteuning.
Schoolgaande jongeren en kinderen. Kinderen en jongeren ingeschreven in een kleuter-, lagere of secundaire school of een voor de vervulling van de deeltijdse leerplicht erkende vorming.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 9 - Opleidingsvorm 2 Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in een omgeving met ondersteuning.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 3 - Opleidingsvorm 2 Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in een omgeving met ondersteuning.
Buitengewoon lager onderwijs - Type basisaanbod Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften voor wie het gemeenschappelijk curriculum met redelijke aanpassingen niet haalbaar is in een school voor gewoon onderwijs.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 9 - Opleidingsvorm 3 Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in het gewone arbeidsmilieu.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 6 - Opleidingsvorm 3: Voor kinderen met een visuele beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in het gewone arbeidsmilieu.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 3 - Opleidingsvorm 4 Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Algemeen, beroeps-, kunst- en technisch onderwijs.
Gewoon lager onderwijs-IPO Enkel voor bewoners van het IPO die overstap maken van buitengewoon onderwijs naar gewoon onderwijs.
Buitengewoon lager onderwijs - Type 3 Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking.
Buitengewoon kleuteronderwijs - Type 2 Voor kinderen met een verstandelijke beperking
Buitengewoon lager onderwijs - Type 9 Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 3 - Opleidingsvorm 1 Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en eventueel arbeidsdeelname in een omgeving met ondersteuning.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 6 - Opleidingsvorm 4 Voor kinderen met een visuele beperking. Algemeen, beroeps-, kunst- en technisch onderwijs.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 1 (in afbouw) - Opleidingsvorm 3 Voor kinderen met een licht mentale handicap. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in het gewone arbeidsmilieu.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 2 - Opleidingsvorm 2 Voor kinderen met een verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in een omgeving met ondersteuning.
Buitengewoon lager onderwijs - Type 8 (in afbouw) Voor kinderen met ernstige leerstoornissen.
Buitengewoon kleuteronderwijs - Type 3 Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 6 - Opleidingsvorm 2 Voor kinderen met een visuele beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in een omgeving met ondersteuning.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type basisaanbod - Opleidingsvorm 3 Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften voor wie het gemeenschappelijk curriculum met redelijke aanpassingen niet haalbaar is in een school voor gewoon onderwijs. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in het gewone arbeidsmilieu.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 2 - Opleidingsvorm 1 Voor kinderen met een verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en eventueel arbeidsdeelname in een omgeving met ondersteuning.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 3 - Opleidingsvorm 3 Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in het gewone arbeidsmilieu.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 6 - Opleidingsvorm 1 Voor kinderen met een visuele beperking. Maatschappelijke participatie en eventueel arbeidsdeelname in een omgeving met ondersteuning.
Buitengewoon kleuteronderwijs - Type 9 Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking.
Buitengewoon lager onderwijs - Type 6 Voor kinderen met een visuele beperking.
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 9 - Opleidingsvorm 4 Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Algemeen, beroeps-, kunst- en technisch onderwijs.
Buitengewoon kleuteronderwijs - Type 6 Voor kinderen met een visuele beperking.
Gewoon secundair onderwijs-IPO Enkel voor bewoners van het IPO die overstap maken van buitengewoon onderwijs naar gewoon onderwijs.
Buitengewoon lager onderwijs - Type 2 Voor kinderen met een verstandelijke beperking.

Contra-indicaties

Problematische middelenverslaving. De minderjarige heeft een voortdurende, dwangmatige drang om een psycho-actief middel (vb. drug, medicatie, alcohol) te gebruiken, met de onmogelijkheid om deze drang onder controle te houden.

Handicapcodes

Organisatorische randvoorwaarden

Combinatie internaat-IPO Het verblijf binnen internaat permanente openstelling (IPO) kan enkel in combinatie met een verblijf op eigen internaat. Het eigen internaat staat in voor het verblijf gedurende de schooldagen het IPO voor het verblijf op schoolvrije dagen.
Keuze vrijheid onderwijs Onderwijsaanbod op maat van het kind/jongere op redelijke afstand (richtlijn niet meer dan 120 min per dag) met respect voor keuzevrijheid

Combinaties

3. Info GO! internaat medisch pedagogisch instituut Kortrijk

Contactinfo

Adres Pottelberg 5
8500 Kortrijk
Telefoon 056 22 66 86
Fax 056 25 71 54
Mail ipo.socialedienst@mpipottelberg.be
Website ipo.mpipottelberg.be
Contactpersoon

 

4. Locaties

GO! internaat medisch pedagogisch instituut Kortrijk

Adres Pottelberg 5
8500 Kortrijk
Telefoon 056 22 66 86
Fax 056 25 71 54
Mail ipo.socialedienst@mpipottelberg.be
Website www.mpipottelberg.be
Contactpersoon

 

Vlaanderen Vlaanderen