Gesprek voeren |
- Gesprek met de leerling.
- Gesprek met de ouder(s).
- Gesprek met de opvoedingsverantwoordelijke(n).
- Gesprek met een lid van het schoolteam. |
Stimuleren van de eigen krachten. |
De jongere en zijn context stimuleren om de nog aanwezige krachten aan te wenden en hen aansporen om zelf oplossingen voor de problemen aan te reiken. |
Ondersteunen. |
Actief luisteren, erkennen, waarderen, ruimte bieden, begrip opbrengen voor het verhaal van de gebruiker en hiervoor aanspreekbaar blijven. |
Maatschappelijke integratie bevorderen. |
Op basis van de geboden ondersteuning de maatschappelijke integratie van het kind/de jongere verhogen. |
Individuele begeleidingsgesprekken. |
- |
Hulpverleningstraject coördineren. |
Het opvolgen en evalueren van het hulpverleningstraject van de cliënt zodat er afstemming, samenhang en continuïteit is en de cliënt steeds de gepaste hulp krijgt. |
Huisbezoeken afleggen. |
De hulpverlener gaat aangekondigd bij de cliënt aan huis langs voor hulp. De frequentie, duur en de intensiteit van de huisbezoeken verschilt per situatie. |
Ergotherapie aanbieden. |
Het aanbieden van ergotherapeutische ondersteuning. |
Gesprek voeren met ouder, kind en eventueel betrokkenen uit het netwerk. |
Gesprekken voeren met ouders, kind en eventueel het ruimere netwerk (CLB, leerkracht, ...). |
Structuur bieden. |
Aanbieden en aanleren van een daginvulling en dagritme aan (ouders en) kind met het oog op het aanbrengen van structuur in het dagelijks (samen)leven. |
Leefgroepwerking aanbieden. |
Opvang aanbieden in een leefgroep. |
Aangepaste accommodatie voorzien. |
De infrastructuur is functioneel, veilig en aangepast aan de doelgroep. |
Buitengewoon lager onderwijs - Type 1 (in afbouw) |
Voor kinderen met een licht mentale handicap. |
Onderwijsgerelateerde problemen |
Probleem dat rechtstreeks of onrechtstreeks een invloed heeft op de onderwijsleersituatie van het kind of de jongere. |
Gewoon kleuteronderwijs-IPO |
Enkel voor bewoners van het IPO die overstap maken van buitengewoon onderwijs naar gewoon onderwijs. |
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 9 - Opleidingsvorm 1 |
Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en eventueel arbeidsdeelname in een omgeving met ondersteuning. |
Schoolgaande jongeren en kinderen. |
Kinderen en jongeren ingeschreven in een kleuter-, lagere of secundaire school of een voor de vervulling van de deeltijdse leerplicht erkende vorming. |
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 9 - Opleidingsvorm 2 |
Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in een omgeving met ondersteuning. |
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 3 - Opleidingsvorm 2 |
Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in een omgeving met ondersteuning. |
Buitengewoon lager onderwijs - Type basisaanbod |
Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften voor wie het gemeenschappelijk curriculum met redelijke aanpassingen niet haalbaar is in een school voor gewoon onderwijs. |
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 9 - Opleidingsvorm 3 |
Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in het gewone arbeidsmilieu. |
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 6 - Opleidingsvorm 3: |
Voor kinderen met een visuele beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in het gewone arbeidsmilieu. |
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 3 - Opleidingsvorm 4 |
Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Algemeen, beroeps-, kunst- en technisch onderwijs. |
Gewoon lager onderwijs-IPO |
Enkel voor bewoners van het IPO die overstap maken van buitengewoon onderwijs naar gewoon onderwijs. |
Buitengewoon lager onderwijs - Type 3 |
Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. |
Buitengewoon kleuteronderwijs - Type 2 |
Voor kinderen met een verstandelijke beperking |
Buitengewoon lager onderwijs - Type 9 |
Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. |
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 3 - Opleidingsvorm 1 |
Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en eventueel arbeidsdeelname in een omgeving met ondersteuning. |
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 6 - Opleidingsvorm 4 |
Voor kinderen met een visuele beperking. Algemeen, beroeps-, kunst- en technisch onderwijs. |
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 1 (in afbouw) - Opleidingsvorm 3 |
Voor kinderen met een licht mentale handicap. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in het gewone arbeidsmilieu. |
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 2 - Opleidingsvorm 2 |
Voor kinderen met een verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in een omgeving met ondersteuning. |
Buitengewoon lager onderwijs - Type 8 (in afbouw) |
Voor kinderen met ernstige leerstoornissen. |
Buitengewoon kleuteronderwijs - Type 3 |
Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. |
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 6 - Opleidingsvorm 2 |
Voor kinderen met een visuele beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in een omgeving met ondersteuning. |
Buitengewoon secundair onderwijs - Type basisaanbod - Opleidingsvorm 3 |
Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften voor wie het gemeenschappelijk curriculum met redelijke aanpassingen niet haalbaar is in een school voor gewoon onderwijs. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in het gewone arbeidsmilieu. |
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 2 - Opleidingsvorm 1 |
Voor kinderen met een verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en eventueel arbeidsdeelname in een omgeving met ondersteuning. |
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 3 - Opleidingsvorm 3 |
Voor kinderen met een emotionele of gedragsstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Maatschappelijke participatie en tewerkstelling in het gewone arbeidsmilieu. |
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 6 - Opleidingsvorm 1 |
Voor kinderen met een visuele beperking. Maatschappelijke participatie en eventueel arbeidsdeelname in een omgeving met ondersteuning. |
Buitengewoon kleuteronderwijs - Type 9 |
Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. |
Buitengewoon lager onderwijs - Type 6 |
Voor kinderen met een visuele beperking. |
Buitengewoon secundair onderwijs - Type 9 - Opleidingsvorm 4 |
Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking. Algemeen, beroeps-, kunst- en technisch onderwijs. |
Buitengewoon kleuteronderwijs - Type 6 |
Voor kinderen met een visuele beperking. |
Gewoon secundair onderwijs-IPO |
Enkel voor bewoners van het IPO die overstap maken van buitengewoon onderwijs naar gewoon onderwijs. |
Buitengewoon lager onderwijs - Type 2 |
Voor kinderen met een verstandelijke beperking. |